Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tímto souhlasíte.

Více informací

Q&A: Třikrát otázky a odpovědi z našeho odborného poradníku

Ferdus s.r.o.

V naší facebookové skupině jsme včera zveřejnili hned trojici odpovědí na Vaše odborné dotazy. Na co jste se ptali a jak jsme Vám poradili? To se dozvíte přímo v samotné diskusi.

Následují otázky i s odpověďmi, jak byly publikovány v naší facebookové diskusní skupině. Zde najdete rovněž všechny ostatní doposud uveřejněné Q&A.

Otázky a odpovědi ›› 18/06/2018

Q: Mám koupené opravné nýty na pláště ON 6. Použil jsem je na opravu pláště a nyní se asi po týdnu zákazník vrátil s reklamací. Po rozebrání kola jsem zjistil, že opravný nýt byl uvolněn a to tak, že modrá část zůstala přilepená na plášti a černá část nýtu byla oddělena od té spodní modré. Můžete mi říct, kde je chyba? Používám speciální vulkanizační roztok F, po vybroušení a odmaštění nanesu roztok na pneu, nechám řádně zaschnout a poté přilepím zvolenou záplatu, nebo opravný nýt.

A: Chybu vidíme v tom, že se pravděpodobně nejednalo o průpich do 6 mm (bez poškození nosných kordů), ale o větší poškození (průraz), kdy už byly poškozeny kordy, a v oblasti přilepení klobouku nýtu došlo v kostře k takovým deformacím, které rozseparovaly nýt ON. Pravděpodobně došlo v tomto místě i ke zvýšení teploty a rozsah poškození (separace mezi kordy v plášti) se ještě zvětšil. Dále defekt musíte opravovat jako průraz a použít opravnou vložku.

Nýty CONE jsou vyráběny jinou technologií než nýty ON a k separaci mezi černou a modrou nemůže dojít. V tomto případě (pokud se jedná o průraz) by ale došlo k postupnému zvětšování defektu.

Otázky a odpovědi ›› 18/06/2018

Q: Mohli byste mi stručně popsat, jak použít vulkanizační roztok (např. 9.32) pro opravu cykloduše? Jde mi o to, zda ho, jak na duši, tak i na záplatě, nechat zaschnout, a pak záplatu přiložit na duši, nebo lze slepit hned po natření, a pak zatížit? Po jakou dobu?

A: Lepení velo-duše je snadné:
1. Zjistíte místo průpichu na duši.
2. Povrch duše v místě průpisu očistíte a současně zdrsníte skelným papírem.
3. Na povrch duše v místě průpichu nanesete slabou vrstvu vulkanizačního roztoku D. 
4. Slabou vrstvu vulkanizačního roztoku necháte vyschnout. Poznáte to tak, že celý povrch je nejprve lesklý a po vyschnutí je celý matný (asi za 1 minutu).
5. Ze záplaty ZS (ZS0, ZS1, ZS2, ZS9, ZS10) sejmete stříbrnou folii a obnažíte „živou“ modrou vrstvu.
6. Záplatu nalepíte modrou vrstvou na duši tak, aby byl průpich uprostřed záplaty.
7. Záplatu k duši co nejvíce silně přitlačíte – buď prsty, ale lépe nějakým tvrdým tupým předmětem – přejížděním do kříže.
8. Oprava je provedena a ihned můžete duši namontovat a nahustit na plný tlak.
9. Průhlednou krycí folii můžete na záplatě nechat – záplata se tak nepřilepí na plášť.

A ještě:
Když máte defekt, je zbytečné rozebírat kolo, sundávat celý plášť a vytahovat duši.
1. Celý bicykl položíte na zem, kolo nedemontujete z osy.
2. Ventil necháte na svém místě v ráfku.
3. Páčkou podeberete plášť poblíž ventilu a pouze jednou stranou plášť shodíte z ráfku.
4. Otevřenou stranou vyjmete duši – duše bude držet na ráfku pouze na ventilu. 
5. Přes ventil duši nafouknete a zjistíte místo průpichu.
6. Vypustíte vzduch a duši zalepíte.
7. Duši nasoukáte zpět do pláště a plášť nahodíte na ráfek.
8. Nahustíte a jedete.
9. Celá oprava je hotova asi za 15 minut.

Otázky a odpovědi ›› 16/05/2018

Q: Začal jsem opravovat pneu na zahradní traktůrky – nylonové pneu, průpich pneu v dezénu. Použil jsem opravný nýt ON 6, vybroušeno, odmaštěno, lepidlo použito vulkanizační roztok F, utěsněno butylovým těsnicím roztokem B. Přesto kolem nýtu nepatrný únik vzduchu, problém asi bude v malé síle pláště. Potřeboval bych poradit, jaký opravný materiál mám použít na tento typ pneu.

A: Pokud vzduch uniká na venkovní straně kolem stopky nýtu, tak asi není stopka dost velká na to, aby utěsnila otvor. V takovém případě použijte větší nýt s větší stopkou (8 mm).

Důvod ale může být i komplexnější. Na vnitřní straně pláště se při výrobě dělá slabá vrstva butylového kaučuku, který utěsňuje vzduch – zajišťuje bezdušovost. Pokud je pogumování v některém místě slabé, nebo porušené, dostává se tlakový vzduch přes toto místo do kostry pláště a po nitích až do místa opraveného nýtem. Vzduch tak v kostře cestuje i na dlouhou vzdálenost a malá tloušťka běhounu ho dostatečně neutěsní.

+420 577 103 566