CB68 vs. CB78S: Srovnání vyvažovacích automatů

Ferdus s.r.o.

Není tomu tak dávno, kdy se za správnou vyvažovačku považovala ta, která má co nejvíce programů a zvládne ji jen opravdu zkušený pracovník. Vše se ale mění a pneuservis není výjimkou. Dnes hrají prim jednoznačně automaty a my se dnes na dva z nich podíváme.

Když se řekne moderní vyvažovačka, myslí se:

  • sama rozpozná, zda má vyvažované kolo plechový, nebo alu disk,
  • pouhým přiložením měrek se načtou všechny rozměry kola,
  • vyvažovačka automaticky zastaví v poloze nevývažku,
  • pomocí laseru vyznačí střed aplikovaného závaží a je hotovo.

Vyvažovaček, které mají tyto dovednosti, je ovšem celá řada a dokáží se mezi sebou vzájemně lišit množstvím dalších technologických benefitů a tím pádem i cenou, přičemž rozdíl mezi levnějším strojem a dražším může být opravdu velký. Tak je tomu například i u dvou best-sellerů FERDUS CB68 a FERDUS CB78S. A právě na těchto dvou zařízeních si můžeme demonstrovat, proč si má smysl připlácet a za co.

Skromný dříč FERDUS CB68

Nenápadný stroj, který překvapí svou nenáročností na obsluhu. Je moderně technicky řešený s maximem užitných vlastností, přitom ale uzpůsobený tak, aby cena byla nízká. Má celou škálu programů jako je optimalizace, rozdělení závaží za paprsky a různé kombinace pro umístění samolepících a naklepávacích závaží. Při běžné práci ale vystačíte s automatikou bez zadávání údajů.

Když upnete kolo s alu diskem a pomocí dvou dotyků vnitřní měrky změříte jeho rozměry, provede stroj sám vyvážení v programu ALS2. Po ukončení vyvažovacího běhu zastaví v pozici 6 hodin. Nejprve v první vyvažovací rovině a potom ve druhé. Přitom se vždy rozsvítí paprsek laseru, který vyznačí střed samolepícího závaží. Při takto přesně provedené aplikaci závaží je výsledek vyvažování vždy zaručený.

Pokud upnete kolo na plechovém disku a současně se dotknete vnitřní měrkou a venkovní ramenovou měrkou jeho ráfků, tak se stroj sám nastaví do programu STA. Po ukončení vyvažovacího běhu zastaví v pozici 12 hodin, nejprve v první a potom ve druhé vyvažovací rovině.

Jednoduchý LED displej

Ovládání je řešeno jednoduchým LED displejem s diodami a se symboly. Přímo u symbolů jsou tlačítka, jejichž pomocí lze zvolit základní hodnoty, jako je třeba materiál používaného závaží, nebo přejít do servisního menu. Číslice hmotnosti závaží jsou velké a dobře čitelné. 

Motor s lamelovou brzdou

Vyvažovací hřídel průměru 40 mm tvoří s motorem jeden pružně uložený celek. Vyvažování tak probíhá přesně na 1 gram, protože není ovlivňováno např. tahem řemene od pevného motoru. Na konci motoru je elektromagnetická lamelová brzda, která zabrzdí kolo v pozici nevývažku. Pro kontrolu je pozice závaží znázorněna na displeji obvyklými šipkami.

Měrka z vnitřní i vnější strany

Měření rozměrů kola z obou stran zajišťují měrky. Vnitřní měrka má integrované magnetické pravítko s dělením po 1 mm pro měření vzdáleností vyvažovacích rovin. Na vnitřním konci pravítka je náklonové čidlo, jímž se měří průměry vyvažovacích rovin. Podobné náklonové čidlo je použito na vnější měrce pro měření šířky plechových disků. Tyto moderní digitální měřící prvky jsou velmi přesné a spolehlivé.

Není ovšem automat jako automat a CB78S toho zvládne ještě podstatně více.

Sebevědomý elegán FERDUS CB78S

Vyvažovačka CB78S se na první pohled odlišuje reprezentativním vzhledem, přestože základní vnitřní měřící ústrojí je stejné jako u CB68. Stejný je způsob automatického rozlišování, zda se jedná o kolo s alu, nebo s plechovým diskem. Podobné je i automatické zastavování kola v pozici nevývažků a rozsvěcování laseru pro vyznačení středů samolepících závaží. Tady však podobnost končí a následuje vlastní cesta k dokonalosti.

Pokročilý LCD displej

Zdálo by se, že dotykový LCD displej není nutný, když LED displej s tlačítky je funkčně plně dostačující. LCD displej ale práci zpříjemňuje a doslova hýčká. LCD obrazovka grafikou vtahuje do děje a dotyková funkce umožňuje intuitivní ovládání. Jinou výhodou LCD obrazovky je prezentace pneuservisu směrem k zákazníkovi, který může jednoduše sledovat vyvažování kola svého auta.

Krokový motor

Skrytou, ale podstatnou odlišností ve srovnání s CB68 je pohon a zastavování v pozici nevývažku pomocí krokového motoru. Tento motor dostává pulzy z ovladače, který je řízený vnitřním počítačem vyvažovačky. Výhodou takového způsobu je velká přesnost zastavování v poloze nevývažku. Třeba když dojde vlivem setrvačnosti těžkého kola k přejetí polohy, tak se krokový motor spolehlivě vrátí. Důležité také je, že krokový motor nemá třecí lamelovou brzdu a nepodléhá opotřebení.

Sonar měří šířku disku

U vyvažovačky CB78S chybí ramenová měrka pro měření šířky plechového disku. Je totiž nahrazena sonarovým čidlem připevněným na ochranném krytu kola. Ke změření rozměrů kola stačí dotek vnitřní měrky o ráfek a sklopení krytu kola. Změření šířky disku proběhne automaticky a bezdotykově.

Jak je tedy zřejmé, rozdílů mezi těmito dvěma stroji není málo, jsou významné a hodné zvážení.

Resumé?

Obecně lze konstatovat, že s plně automatickým strojem nelze v pneuservisu šlápnout vedle. Zejména pokud padne volba na kvalitní a prověřenou značku, jakou třeba právě FERDUS bezpochyby je. Tím ovšem cesta teprve začíná a je pak na uvážení každého, po jak moc pokročilé automatizaci touží. Připlácet se dají až desítky tisíc, což na jednu stranu skutečně není málo, na druhou stranu může stát nakonec v dílně zařízení, které bude opravdovým a nekompromisním premiantem.

16.114

Vyvažovačka CB68 Automat 3D

Automatická vyvažovačka 3D se zastavením v poloze nevývažku a laserovým ukazatelem.
SklademExpedujemeStředa 17. 4. 
65 219 Kč
16.142

Vyvažovačka CB78S Automat 3D s dotykovým displejem a sonarem

Automatická vyvažovačka 3D s dotykovým displejem, sonarem, zastavováním v poloze a laserem.
SklademExpedujemeStředa 17. 4. 
122 089 Kč