Automatický palec: Malý velký pomocník

Ferdus s.r.o.

Úvahy o snadné demontáži pneumatik pomocí automatického palce se datují už do sedmdesátých let minulého století. To byl v tehdejším Československu jako novinka uveden montážní stroj MDN 24 pro nákladní pneumatiky na nedělených ráfcích pro tatrovky. Stroje se vyráběly v podniku KOVO BZENEC a úspěšně se exportovaly. Pro druhou generaci MDN 24 byl vymyšlen automatický demontážní palec a obdobným mechanismem měl být vybaven i stroj pro osobní pneumatiky. Inovace se však roky odkládala, přišla revoluce a z realizace sešlo.

Příznivější podmínky pro výrobu zouvaček byly toho času v Itálii. Proto se první automatické demontážní palce pro osobní pneumatiky objevily na italských strojích už před rokem 2000. Leaderem byla firma CORGHI a jejich konstrukce automatického palce na otočných vahadlech se rychle rozšířila. Konstrukční uspořádání CORGHI dodnes převládá, nyní se vyrábí už v šesté tvarové verzi a používá ho velké množství výrobců. Tento automatický palec, ještě tvarově dále upravený, je použit také na strojích FERDUS LC889NV a povyšuje tyto zouvačky na pomyslnou českou špičku.

Srovnání v praxi a příběh zákazníka

Slova hýbají, příklady táhnou. Pojďme se podívat na dvojici strojů FERDUS – konkrétně LC889N a LC889NV. Jaký je mezi nimi rozdíl? Stroj v provedení N má klasický palec a v provedení NV je vybaven automatickým palcem. Na první pohled vypadají stroje podobně. Základ je stejný, ale uživatelsky se značně liší. Ukažme si názorně na příběhu, v čem je hlavní rozdíl.

Zákazník přijede koupit stroj a řekne, že si přeje typ N, protože potřebuje robustní a spolehlivou mašinu a že má na „eNko“ dobré reference. Přitom poznamená, že dělá pneuservis mnoho let, ale už ho bolí záda a při demontáži nízkoprofilových pneumatik prožívá stres, že něco poškodí. Když si nechá předvést typ N a potom také vedle stojící typ NV, řekne, že chce raději ten „superautomat“ s automatickým palcem, kde není ruční montážní páka a kde se všechno ovládá joystickem. Prý sice věděl, že něco takového existuje, ale myslel si, že je to pro něho zbytečné a nedostupné. To, že je cena typu NV o 30 % vyšší než cena typu N, mu samozřejmě nejprve trochu vadí, ale rychle se s tím smíří, protože se u práce nechce dál hrbit a nechce se obávat, že poškodí plášť, nebo disk.

A jak vlastně automatický palec pracuje?

V první řadě si přiznejme, že mezi automatickým palcem a ruční montážní pákou není zas až takový rozdíl v dráze, kterou vykonávají. V obou případech dojde nejprve k podebrání patky pláště a následně k jejímu přetažení přes raménko ráfku. Co je tedy jinak?

U ruční páky volí pohyb a dráhu obsluhující pracovník, u automatického palce to provede zouvačka sama svým důmyslným mechanismem. Zásadní je, že stroj vykoná vždy optimální dráhu, nic nepoškodí a nikdy se neunaví. Tyto vlastnosti se ocení ve velkých provozech, kde se na stroji střídá více pracovníků, třebaže zodpovědných, tak čím dál víc bez dlouholetých zkušeností. Zároveň ale také v malé dílně, kde je na všechnu práci jenom jeden člověk, u něhož je důležité, aby neplýtval svými silami.

Největší rozdíl mezi manuálním typem N a „superautomatem“ NV je zkrátka v jistotě, s jakou si stroj počíná a jak z obsluhujícího pracovníka snímá starosti a stres. A taky v tom, že fyzická práce v nepřirozeném postoji je u „superautomatu“ omezena na minimum. Jinou předností typu NV je, že je vybaven spouštěním palce k disku pneumatickým válcem, který se ovládá sdruženým tlačítkem na rukojeti. Odpadá tak další nepříjemný pohyb, kterým se u manuálního typu N musí ručně tlačit na odpruženou tyč.

Závěrem

Zouvačky LC889NV s automatickým palcem se během několika let staly velmi oblíbené. Výsledkem je, že se „superautomatů“ typu NV ve srovnání s manuálem N aktuálně prodává už více než dvojnásobné množství a že se poměr stále zvyšuje. A to je dobře. Práce v pneuservisu bude totiž i nadále přibývat a úspěšný bude ten, kdo zákazníky odbaví v co největším počtu, přitom stále stejně spolehlivě a kvalitně.